Emocja miesiąca – RADOŚĆ!

Nawiązując do wcześniejszego artykułu „Kilka słów o złości”, kontynuujemy temat emocji, ale tym razem w znacznie przyjemniejszej odsłonie. Dowiecie się czym jest radość i jak ją w sobie pielęgnować.

"Szczęście to ruchome święto" – Ernest Hemingway

W słowie radość kryje się głęboka emocja, złożona z kilku fundamentalnych elementów: uczucie szczęścia, zadowolenia i harmonii. Z badań psycholog S.Lyubomirsky wynika, że 50% umiejętności odczuwania tej emocji jest uwarunkowana genetycznie, 10% wynika z sytuacji losowych, które pojawiają się w toku życia, natomiast 40% jest wynikiem naszej indywidualnej pracy nad rozwijaniem tej emocji.

Jak pielęgnować radość?

Aby pogłębiać umiejętność odczuwania radości, należy świadomie praktykować tę emocję. A w tym pomocne będzie zaopiekowanie się czterema obszarami, takimi jak: emocje, umysł, ciało i relacje z ludźmi. Poniżej znajdują się przykłady, które pomogą wzmocnić odczuwanie szczęścia.

EMOCJE

Pamiętaj, że człowiek szczęśliwy to człowiek kompletny, czyli taki, który doświadcza wszystkich stanów emocjonalnych, natomiast to bilans jego życia (lub jakiegoś okresu w życiu) jest dodatni. Dwie ważne rady w tym obszarze:

  • Pracuj nad umiejętnością radzenia sobie z trudnościami. Każdą sytuację można rozpatrywać pod różnymi kątami i znaleźć w niej nie tylko same negatywy, ale też nowe możliwości. Na przykład, jeżeli oblałaś/eś egzamin, wówczas można to wydarzenie potraktować jako totalną porażkę i pozostać z takimi emocjami jak smutek i rozczarowanie. Można też potraktować je jako wyzwanie do lepszego opanowania materiału i pozytywnego zaskoczenia komisji, wówczas pojawią się motywacja i podekscytowanie.
  • Naucz się rozpoznawać i wyrażać swoje emocje. Pomocne w tym są np. warsztaty prowadzone przez psychologa. Szukaj fachowej pomocy jeżeli czujesz, że nie radzisz sobie ze swoimi emocjami, masz spadek nastroju i czujesz się zagubiony.

UMYSŁ

  • Wyciszenie
    Poszukaj spokojnego miejsca. Spróbuj odłożyć na bok racjonalne pomysły i wsłuchaj się w to, co intuicja mówi ci o radości. Co jest jej źródłem? Co ją blokuje?
  • Ograniczenie mediów społecznościowych
    Serwisy społecznościowe promują różne zachowania i postawy, które nie dają tyle radości ile obiecują. Jesteśmy pod ostrzałem koncepcji, które mówią co powinniśmy robić/lubić/mieć/kupować i jak wyglądać. Osiągnięcie jakiegoś pułapu nie przynosi rozwiązania, ponieważ poprzeczka stale się podnosi, a towarzysząca jej presja silnie oddziałuje na nasze samopoczucie i dokonywane pod jej wpływem wybory. Media społecznościowe są ważnym elementem życia, dlatego nie musisz z nich rezygnować, ale warto ograniczyć poświęcony im czas. Pomoże ci w tym kilka kroków:
  1. wyłącz powiadomienia i przeglądaj portale dwa razy w ciągu dnia w wyznaczonym przez ciebie czasie;
  2. dokonaj selekcji i zaloguj się tylko na dwóch portalach;
  3. zdecyduj kogo będziesz obserwować. Zastanów się kto cię inspiruje i motywuje i czy są to pozytywne i dobre dla Ciebie wybory. Zrezygnuj z obserwowania osób, które przygnębiają cię lub wprowadzają niepokój.
  • Pamiętnik
    Jeżeli jeszcze nie prowadzisz pamiętnika to zacznij to robić. Osoby, której już zapisują swoje myśli, mogą dodać sesję wdzięczności. Pamiętnik jest jak dobry przyjaciel, który wysłucha relacji zdarzeń, może pomóc rozpoznać emocje i przede wszystkim skupia się na Tobie, ale nie będzie Cię oceniał. Ważne aby pisząc pamiętnik spojrzeć na siebie z akceptacja i otwartością. Myśląc o wdzięczności, popatrz na zdarzenia, które są wyzwaniem dla Ciebie, ponieważ czynią Cię silniejszym. Na koniec wypunktuj kilka zdarzeń, osób, rzeczy, za które jesteś wdzięczny. Taka postawa zmienia nastawianie. Poza docenieniem otaczającej nas rzeczywistości, poprawia się też samoocena, będąca kluczem do naszej wewnętrznej radości.
  • Kontakt z naturą
    Spacer w lesie lub nad jeziorem potrafi dać zaskakująco wiele radości. Nawet drobny wysiłek i duża dawka tlenu podniesie poziom endorfin, a obcowanie z budząca się do życia przyrodą działa również odstresowująco.
  • Rozwijaj zainteresowania
    Robienie rzeczy, które nas interesują sprawia, że widzimy swoje postępy, czujemy szczęście mogąc się nimi zająć i satysfakcję z oglądania wyników pracy. To nieocenione źródło szczęścia.

CIAŁO

Ciało człowieka jest stworzone do ruchu (a nie wielogodzinnego siedzenia w fotelu), dlatego będzie wdzięczne za aktywność fizyczną, nawet najmniejszą. A taką może być np.:

  • zrobienie minimum 6 tys. kroków dziennie (stosowne aplikacje znajdziecie bezpłatnie w Internecie),
  • zamiast rozmów przez Messengera umówienie się z koleżanką na rolki/rower/spacer z psem itd.,
  • dbanie o prawidłowe odżywianie się,
  • nauczenie się techniki oddechowej, która pomoże obniżyć poziom stresu ( sprawdź np. tutaj: https://tiny.pl/rsl9t).

RELACJE Z LUDŹMI

Dobrym punktem wyjścia jest traktowanie siebie i innych w sposób pozytywny, życzliwy, wybaczając różne zranienia. Jest to droga do budowania akceptacji siebie i odkrywania głębi radości.

  • Otaczaj się dobrymi ludźmi. Pamiętaj, że nie ilość znajomości a jakość relacji ma znaczenie. Zdecydowanie lepiej mieć jednego oddanego przyjaciela, do którego będziesz mieć pełne zaufanie, niż kilkunastu znajomych, którzy nawet za dobrze Cie nie znają.
  • Pielęgnuj relacje z najbliższymi Ci ludźmi - rodziną, przyjaciółmi, chłopakiem/dziewczyną. Bliskie relacje to nie zawsze same fajerwerki radości. Dlatego tym bardziej zauważaj i doceniaj ich starania bliskich.

Radość jest w nas, tylko czasem trzeba jej pomóc się uaktywnić. Na koniec krótki cytat na nadchodzące dni:

„Ludzie wierzą, że aby zdobyć sukces trzeba wcześnie wstawać.

Otóż nie – trzeba wstawać w dobrym humorze.”

Marcel Achard

MK, MZr

Ta strona korzysta z plików cookie. Używając tej strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki. Możesz dowiedzieć się więcej w jakim celu są używane oraz o zmianie ustawień przeglądarki. Kliknij tutaj »
zamknij